Chcesz 800+ - wypełniaj bez błędów
Błąd w numerze rachunku bankowego lub peselu dziecka to najczęstsze błędy, które pojawiają się w dokumentach wysyłanych do ZUS. Rozpatrywanie wniosków przedłuża także złożenie kilku wniosków o 800 + na to samo dziecko.
Od początku lutego Dolnoślązacy złożyli już 229 308 o 800+ na nowy okres rozliczeniowy, który rozpoczyna się 1 czerwca.
- Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są błędy a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - W takich przypadkach nasi eksperci kontaktują się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – wyjaśnia.
Rzeczniczka zapewnia, że po wystawieniu takiego wezwania klient dostaje sms i wiadomość na adres poczty elektronicznej.
- Gdy zaczynamy sprawdzać wtedy okazuje się, że np. rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – opowiada Kowalska-Matis. - Niekiedy rodzice zamiast numeru PESEL dziecka, podają własny PESEL lub przestawiają cyfry w numerze rachunku bankowego – mówi.
Czasami do ZUS wpływają dwa wnioski na jedno dziecko, bo np. rozwodzący się rodzice nie dogadali się, kto ma wniosek złożyć. Rzeczniczka wyjaśnia, że w przypadku opieki naprzemiennej ZUS wypłaca pieniądze oboju rodzicom w wysokości po 400 zł.
Wszystkie błędne trafiają do Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum, które powstało kilka lat temu realizuje dodatkowe zadania, w tym świadczenie wychowawcze. Ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację. Do sprawdzenia trafiają wszystkie wnioski zawierające błędne dane.
Rzeczniczka przypomina, że rodzice i opiekunowie, którzy do 30 kwietnia złożą prawidłowo wypełniony wniosek, otrzymają przelew do 30 czerwca. Jeśli złożą wniosek w maju lub czerwcu - ZUS wypłaci świadczenie wraz z wyrównaniem od czerwca odpowiednio do 31 lipca lub 31 sierpnia. Natomiast, gdy złożą wniosek po 30 czerwca, to nie otrzymają już wyrównania od czerwca.
Świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku. Na przykład, jeśli wniosek wpłynie w lipcu, to rodzic straci świadczenie za czerwiec, a wypłata pieniędzy dotrze na konto dopiero do 30 września. Warto, więc pilnować terminów, by mieć zagwarantowaną ciągłość wypłaty, jak również nie stracić prawa do świadczenia.
Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego