Nowa metoda oszustów na aplikację
Oszuści coraz częściej dzwonią z numerów, które odpowiadają numerom infolinii banków, w których posiadamy konto. -Podczas rozmowy podają się za pracowników banku, informując rozmówcę o próbie włamania na posiadane konto oraz wypłaty pieniędzy. Rozmowa przebiega spokojnie, a jej sposób odpowiada rozmowom, jakie prowadzą pracownicy infolinii banków. Podczas ustaleń rozmówca wypytuje o posiadanie kart kredytowych / bankomatowych oraz otwieranie stron nieautoryzowanych. Sugeruje, że podczas próby włamania na konto zmieniono ustawienia, dlatego osoba logująca się do banku nie widzi wszystkich przelewów i transakcji- informuje Wioletta Polerowicz z oławskiej Policji.
Oszuści działają sprawnie i szybko, znają nasze dane weryfikacyjne, które często sami w czasie rozmowy nieświadomie podajemy. Osoba chcące dopuścić się oszustwa proponuje nam ściągniecie aplikacji ze specjalnym zabezpieczeniem banku, oraz specjalnym kodem IP. -Wszystkie przekazane nam informacje mają nas nakłonić, do sprawdzenia poprawności działania aplikacji podczas trwającego połączenia z infolinią. Niejednokrotnie oszust prosi nas o zatwierdzanie wierzytelności przelewów, które według podawanych przez rozmówcę informacji, mają służyć namierzeniu hakerów. Nieświadomy zagrożenia użytkownik podaje swój identyfikator i hasło, jakby logował się do banku. Ponadto podczas rozmowy potwierdza kod weryfikacyjny, przez co przekazuje swoje pieniądze oszustom. Po wykonaniu wszystkich poleceń rozmówca jest informowany o konieczności wymiany karty bankomatowej oraz o potrzebie nielogowania się do konta przez okres kilku dni, dzięki czemu weryfikowane transakcje pomogą namierzyć oszustów- dodaje Wioletta Polerowicz.
PAMIĘTAJ!
Bankowcy nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej czy danych karty płatniczej. Nie namawiają też do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji. To robią oszuści !
Fałszywe aplikacje – jak się chronić
1. Nie ściągaj aplikacji z nieznanych źródeł. Jeśli użytkownik jest nakłaniany do „ręcznego” ściągnięcia aplikacji z nieznanego źródła i zainstalowania jej na telefonie, musi liczyć się z ryzykiem infekcji telefonu wirusem.
2. Sprawdź nazwę. Każdy bank ma jasno sprecyzowana nazwę aplikacji, która znajduje się na jego stronie internetowej. Taką nazwę trzeba bardzo dokładnie, literka po literce, sprawdzić.
3. Zweryfikuj autora aplikacji. Można to sprawdzić w opisie aplikacji. Autor aplikacji bankowej będzie się nazywał tak samo jak bank.
4. Sprawdź liczbę użytkowników aplikacji i nie sugeruj się komentarzami. Nawet trzy – cztery pochlebne opinie mogą uśpić twoją czujność.
5. Używaj antywirusa i aktualizuj go.
Źródło: KPP Oława.