Oszukują metodą wygranego konkursu na Facebooku. Podając kod tracisz swoje konto
Zgłosiła się do nas Marta Tomasik, jedna z czytelniczek, która została oszukana metodą na wygraną w konkursie. Podała oszustom swój numer telefonu, następnie kod, co skutkowało stratą dostępu do swojego konta. Teraz ostrzega wszystkich swoich znajomych oraz mieszkańców, aby nie dać się nabrać!
-Przestępcy działają bez żadnych skrupułów, nie mają wyrzutów sumienia z tego powodu, że często przejmują konta, pozyskują dane wrażliwe i kradną oszczędności życia swej ofiary. Cel jest jeden, łatwo się wzbogacić - informuje Wioletta Polerowicz, rzecnzik pasowy KPP Oława.
Na komisariat policji zgłosiły się dwie mieszkanki, które poinformowały, że 1 stycznia nieznane osoby przejęły ich konta na portalu społecznościowym Facebook. -Oszuści podszywali się pod znajomych, którzy jak się później okazuje też mieli zhakowanie konto i za pośrednictwem komunikatora Messenger wysyłali prośbę o podanie numeru telefonu. Dla wielu osób taka sytuacja nie jest podejrzana, bo część znajomych z Facebooka nie ma naszego numeru telefonu, a jedyną formą komunikacji takich osób jest Messenger - dodaje Polerowicz. -Po chwili otrzymujemy informacje, że zostaliśmy zgłoszeni do konkursu, gdzie można wygrać atrakcyjne nagrody m.in. bony. Warunkiem jest odesłanie otrzymanego kodu pin - kodu, który pozwala oszustowi przejąć nasze konto na Facebooku. Po odesłaniu kodu rozmówca otrzymuje informacje, że wygrał bon do sklepu elektronicznego, ale żeby go otrzymać konieczne jest zeskanowanie (zrobienie zdjęć) obu stron karty bankomatowej.
-Taka prośba zaskoczyła osoby zgłaszające i na szczęście pobudziła ich czujność, dzięki czemu nie doszło do kradzieży pieniędzy. Podany wcześniej kod pozwolił oszustowi zhakować konto i zmienić hasło do logowania, przez co oszust może próbować dalej wyłudzać dane i pieniądze, głównie od znajomych osoby, której przejęto konto.
Pozostań czujny i nie daj się oszukać:
- nigdy nie podawaj haseł do swojego konta bankowego lub numerów karty kredytowej,
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
- zawsze potwierdzaj tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
- zawsze sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie).
Czytaj dokładnie otrzymywane wiadomości, a w sytuacjach wymagających podania kodów lub danych wrażliwych zawsze telefonicznie skontaktujmy się z proszącym nas o to znajomym.
To konto zostało skradzione: