Pełnomocnik między pacjentem i szpitalem
Od 2013 roku w starostwie powiatowym jest możliwość skorzystania z pomocy pełnomocnika starosty oławskiego do spraw pacjenta, którego zadaniem jest zapewnienie przestrzegania praw osobom, korzystającym ze świadczeń oławskiego szpitala.
- Celem działań samorządu powiatowego jest m.in. gwarantowanie przez szpital wszystkim pacjentom najwyższej jakości usług medycznych - mówi starosta Zdzisław Brezdeń. - Dlatego też poprzez działalność pełnomocnika staramy się być na bieżąco jak najbliżej problemów pacjentów, aby móc je zdiagnozować i wprowadzać zmiany mające na celu usunięcie ewentualnych niedociągnięć, a także wdrożyć działania korygujące i zapobiegawcze.
Pełnomocnik reprezentuje Powiat Oławski wobec ZOZ w Oławie, dla którego samorząd jest organem prowadzącym. Udziela pomocy pacjentom, według których w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych zostały naruszone ich prawa.
- Pozytywnym i już zauważalnym zjawiskiem jest fakt, że wśród mieszkańców naszego powiatu systematycznie rośnie świadomość o prawach pacjenta, z których korzystają i starają się, także przy mojej pomocy, skutecznie je egzekwować. Za sprawą tych działań, wspólnie z Zarządem Powiatu, systematycznie staramy się ulepszać i usprawniać pracę oławskiego szpitala – mówiła podczas czerwcowej sesji pełnomocnik starosty oławskiego ds. pacjenta Barbara Wojtasik.
O rosnącej świadomości pacjentów świadczy chociażby ilość skarg i wniosków, które wpływają do rzecznika. Jak wynika ze sprawozdania pełnomocnika w ubiegłym 2017 roku na ZOZ w Oławie wpłynęło 10 pisemnych skarg (rok wcześniej było ich 13). W większości dotyczyły one lekarzy SOR (5 skarg) i związane były z naruszeniem prawa pacjenta do udzielania świadczeń zdrowotnych, dostępu do informacji oraz wskazywały zastrzeżenia do postawy lekarzy. Pozostałe skargi dotyczyły obszarów: - Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (1 skarga – pacjent zarzucał naruszenie prawa do świadczeń zdrowotnych - odstąpienie od świadczeń zdrowotnych wobec pacjenta spoza powiatu oławskiego), - Oddziału Neonatologicznego (1 skarga), - Poradni Okulistycznej (1 skarga dotycząca sposobu przyjmowania pacjentów objętych ubezpieczeniem prywatnych firm), - Izby przyjęć Oddziału Ginekologiczno - Położniczego (1 skarga - związana z przyjęciem pacjentki do porodu - zastrzeżenia do postawy położnej w izbie przyjęć), - Poradni Medycyny Pracy (1 skarga – nieprzestrzeganie godzin pracy przez lekarza), - Oddziału Dziecięcego (1 skarga – niezapewnienie podczas hospitalizacji niemowlęcia osłony do antybiotyku).
- Często podnoszoną przez pacjentów kwestią jest funkcjonowanie SOR-u oraz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. W tym przypadku najbardziej uciążliwym dla pacjentów jest długi czas oczekiwania na przyjęcie, a zdarzały się także nieetyczne postawy lekarzy - poinformowała na sesji pełnomocnik starosty oławskiego ds. pacjenta Barbara Wojtasik.
Z uwagi na zgłaszany problem długiego czasu oczekiwania na przyjęcie na SOR - starosta wystąpił do dyrektora ZOZ w Oławie Andrzeja Dronsejki z wnioskiem o wdrożenie opasek dla pacjentów tego oddziału, w ramach systemu triage, obejmującego wstępną segregację medyczną pacjentów, poprzez oznaczenie ich kolorowymi opaskami, według kategorii pilności udzielenia świadczeń zdrowotnych (kolorem czerwonym, żółtym, zielonym), co pozwoliłoby ustalić, którym chorym lekarze powinni udzielić świadczeń zdrowotnych w pierwszej kolejności. System ten został już wprowadzony w pełnym zakresie.
Źródło: Starostwo Powiatowe