Praca zdalna – systemy wspierające pracę zdalną w zespole
Szukasz sposobów na usprawnienie pracy zdalnej Twojego zespołu? Nie radzisz sobie z delegacją zadań lub komunikacją? A może marzy Ci się intuicyjne narzędzie do przeprowadzenia wirtualnej burzy mózgów lub wygodnego współdzielenia plików? Znalazłeś się we właściwym miejscu. Prezentujemy najpopularniejsze narzędzia ułatwiające pracę zdalną w zespołach.
Jak zorganizować pracę zdalną?
Próba pracy zdalnej bez pewnego usystematyzowania to zazwyczaj jeden wielki chaos. Dlatego warto dać szansę specjalnym aplikacjom do zarządzania zadaniami i odpowiedzialnością. Pierwszym wyborem wielu zespołów jest Trello. To darmowa aplikacja o intuicyjnej konstrukcji. Na wirtualnej tablicy można umieszczać „karteczki” z zadaniami, odpowiednio je grupować i przypisywać konkretnym osobom ich realizację. Nieco podobnie wygląda praca w Nozbe, jednak tam panuje podział na projekty i zadania. Wszelkie dodatkowe informacje można umieścić w komentarzach do każdego zadania. Nozbe Teams oferuje też możliwość czatu i jeszcze bardziej zaawansowane opcje współpracy zdalnej. Najbardziej zaawansowanym narzędziem tego typu jest Jira pomagająca zarządzać zespołem zgodnie z zasadami Agile.
Jak się komunikować?
Najefektywniejsze jest połączenie kilku trybów komunikacji. Niektóre sprawy najlepiej załatwić za pośrednictwem wideokonferencji, przy innych lepiej spisze się czat. Te funkcje łączą: najpopularniejszy komunikator biznesowy Slack i aplikacja Microsoft Teams. Z kolei Zoom jest najpopularniejszym narzędziem do wideokonferencji – m.in. dlatego, że pozwala na spotkania nawet bardzo dużych zespołów i umożliwia np. udostępnianie swojego pulpitu komputera. Wiele z tych narzędzi pozwala przeprowadzać również szkolenia online, wszelkiego rodzaju kursy czy instruktaże. Wiele firm szkoleniowych wprowadziło również do oferty szkolenia tego typu - można je znaleźć w bazie szkoleń np. na https://eventis.pl/szkolenia.
Jak wymieniać się plikami?
Pliki można przesyłać jako załączniki w większości komunikatorów, a także umieszczać w aplikacjach do zarządzania zadaniami. Jeżeli jednak zespół powinien mieć łatwy, stały dostęp do większej ilości plików, przyda się wirtualny dysk w chmurze, np. popularny Google Drive, Dropbox czy OneDrive. Zamiast zaś przesyłać sobie w nieskończoność pliki Worda czy Excela z kolejnymi poprawkami lepiej skorzystać z wirtualnych wersji tych programów, czyli odpowiednio Dokumentów Google i Arkuszy Google.
Burza mózgów przez Internet – czy to możliwe?
Jeżeli w pracy zdalnej najbardziej brakuje Ci możliwości zorganizowania prawdziwego kolektywu, już nie musisz się martwić. Miro Board AWW App oraz Mural.co to aplikacje działające według podobnego schematu – wirtualnej tablicy, na której kilka osób jednocześnie może umieszczać tekst, zdjęcia czy rysunki. Mamy też coś dla programistów – nakładkę do VSCode dostępną pod nazwą VSCode Live Share. Dzięki niej kilka osób może jednocześnie pracować na tym samym kodzie!
~Artykuł partnera