VI Międzynarodowy Festiwal Wokalno-Organowy
11 sierpnia w Jelczu-Laskowicach rozpocznie się coroczny, już VI Międzynarodowy Festiwal Wokalno-Organowy.
Festiwal ma na celu popularyzację piękna kameralnej muzyki organowej w środowisku melomanów, zarówno muzyków profesjonalnych jak i amatorów. Specyficzny charakter festiwalu polega na współbrzmieniu organów jako instrumentu przewodniego wraz z innymi instrumentami, śpiewem solistów lub zespołami wokalno-instrumentalnymi. Naszym celem jest także wspieranie twórczości muzyków i kompozytorów. Organy bowiem nie służą jedynie oprawie liturgicznej, lecz stanowią wszechstronny instrument, a muzyka organowa to nie tylko gatunek sięgający dalekiej historii, ale z powodzeniem rozwija się współcześnie.
Dzięki ofiarności parafian Kościół jest wyposażony w wysokiej klasy trzydziestodwugłosowe organy.
W tym roku zaszczytną funkcję dyrektorów artystycznych festiwalu pełnią równorzędnie Jan Drozdowicz – organmistrz, członek Światowej Federacji Budowniczych Organów oraz Łukasz Romanek – muzyk, pedagog, wicedyrektor Metropolitalnego Studium Organistowskiego we Wrocławiu, którzy z wielką starannością przygotowali program tegorocznego festiwalu dbając o wysoki poziom artystyczny.
Wstęp na wszystkie koncerty w ramach festiwalu jest wolny.
Program koncertów:
11 sierpnia 2019
Anna i Jan Kutkowscy – skrzypce
Aneta i Łukasz Romanek – organy
Johann Sebastian Bach – Toccata i fuga d-moll BWV 565
S. Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll cz. I Vivace BWV 1043
Wolfgang Amadeus Mozart – Fantazja f-moll cz. I Allegro
S. Bach – Aria na strunie G BWV 1068
Gustav Merkel – Sonata organowa d-moll op. 30cz. I Allegro moderato
Johann Pachelbel – Kanon D-dur
Franz Schubert- Ave Maria
Secret Garden – Song
Charles Marie Widor – Allegro z VI Symfonii g-moll
Aneta Romanek jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Studiowała w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz dr hab. Piotra Rojka. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach interpretacji i improwizacji organowej, które prowadzili m.in.: Johann Trummer, Gijs van Schoonhoven, Peter van Dijk, Thierry Escaich, Naji Hakim, Dariusz Bąkowski-Kois oraz Tomasz Adam Nowak. Brała udział w konkursach organowych w Rumi, Krakowie, Warszawie oraz w Poznaniu. Otrzymała wyróżnienie na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów w 2012 roku. Koncertowała jako solistka w Polsce oraz w Czechach, a także występowała z orkiestrą Narodowego Forum Muzyki. Jest konferansjerem muzycznym Międzynarodowego Festiwalu Non Sola Scripta we Wrocławiu oraz Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Jelczu-Laskowicach.
Łukasz Romanek ukończył wrocławską Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego. Studiował w klasie organów prof. Magdaleny Czajki oraz prof. Andrzeja Chorosińskiego i dra Piotra Rojka. Doskonalił swoje umiejętności na kursach interpretacji i improwizacji organowej prowadzonych przez najwybitniejsze osobistości świata muzyki organowej. Koncertuje jako solista i kameralista w wielu kościołach i salach koncertowych w Polsce, a także w Holandii i Niemczech. Obecnie posługuje jako organista i dyrygent chóru w parafii p.w. św. Maurycego we Wrocławiu. Jest również pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu, gdzie prowadzi klasę organów oraz zajęcia z improwizacji organowej. W latach 2011-2017 pełnił funkcję wicedyrektora Metropolitalnego Studium Organistowskiego we Wrocławiu. Artysta w swoim dorobku posiada płytę CD z muzyką organową i wokalną, którą nagrał w 2013 roku wspólnie z sopranistką Joanną Zawartko-Kołodziej
Aneta i Łukasz Romanek
Jan Kutkowski – naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat w Szkole Muzycznej I st. w Oławie. Następnie uczęszczał do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, ucząc się w klasie skrzypiec mgr Magdaleny Płociennik. W 2012 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec prof. Michała Grabarczyka oraz dr hab. Doroty Kwiecińskiej-Erenz. Swój warsztat gry doskonalił również na Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich w Zell an der Pram, Łańcucie oraz Kudowie Zdroju, pod okiem wybitnych pedagogów: Idy Haendel, Tomasza Tomaszewskiego, Romana Lasockiego, Bartosza Bryły, Michała Szykulskiego oraz Szymona Krzeszowca. Brał udział w licznych Konkursach Skrzypcowych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych.Występował jako solista i kameralista w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Niemczech, Francji, Rumunii oraz Rosji. Gra na instrumencie Marcina Czternastka z 1926 roku.
Jan Kutkowski
Anna Kutkowska naukę rozpoczęła w wieku 6 lat w szkole muzycznej w Oławie a następnie kontynuowała ją w klasie Magdaleny Płociennik oraz Tomasza Stockiego w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Obecnie studentka III roku Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec dr hab. Doroty Kwiecińskiej-Erenz. Jest laureatką ogólnopolskich konkursów skrzypcowych m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego im. Stanisława Hajzera w Zielonej Górze (2013, 2015), Ogólnopolskiego Młodzieżowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu (2015) oraz Przesłuchań CEA (2016). Anna Kutkowska gra także w trio fortepianowym, wraz z którym odniosła szereg sukcesów m.in. zdobyła II miejsce na IX Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Rzeszowie (2014) oraz III miejsce na XXXIV Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (2015). Uczestniczyła w międzynarodowych kursach mistrzowskich, doskonaląc swój warsztat artystyczny pod okiem takich profesorów jak Michał Grabarczyk czy Tomasz Tomaszewski. Współpracuje z najlepszymi orkiestrami młodzieżowymi w Polsce takimi jak: Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO, Santander Orchestra oraz International Lutosławski Youth Orchestra, której była koncertmistrzem. Za osiągnięcia artystyczne była stypendystką Prezydenta Miasta Wrocławia. Gra na niemieckim instrumencie z XVIII w.
Anna Kutkowska
25 sierpnia 2019
Anna Łęcka – sopran
Adam Klarecki – organy
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Schafe Können Sicher Weiden z kantaty Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd BWV 208
Johann Pachelbel (1653-1706) – Ciacona f-moll
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Aria Ombra mai fu z oratorium Xerxes
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Gloria – Aria Domine Deus, Rex coelestis
S. Bach – Charles Gounod (1818-1893) Ave Maria
Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – VI Sonata Organowa d-moll op. 65
Chorał z wariacjami
Gabriel Fauré (1845-1924) – Requiem op. 48 – Pie Jesu
Wojciech Kilar (1932-2013) – Wokaliza z filmu Dziewiąte wrota
George Gershwin (1898- 1937) – Summertime – aria z opery Porgy and Bess
Jehan Alain (1911-1940) – Litanie
Adam Klarecki urodził się w 1969 roku w Świdnicy. Państwową Szkołę Muzyczną II st. ukończył w klasie Jana Adamowicza w Wałbrzychu. Studia na wydziale instrumentalnym odbywał w Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu, najpierw w klasie prof. Romualda Sroczyńskiego, a później w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego. Brał udział w licznych kursach interpretacji organizowanych przez uczelnie muzyczne. Działalność koncertową prowadzi w kraju i za granicą (Włochy, Czechy, Słowacja, Finlandia, Niemcy). Mieszka we Włocławku, gdzie pełni funkcję organisty Bazyliki Katedralnej. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Włocławku oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim. Jest organizatorem cyklu koncertowego „Katedralne Koncerty Organowe” we Włocławku. Należy do inicjatorów festiwalu organowego w kościele farnym w Chełmnie. Jesienią 2011 roku nagrał płytę dokumentującą brzmienie organów katedry we Włocławku.
Adam Klarecki
Anna Łęcka – sopranistka pochodząca z Torunia. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej. W dzieciństwie kształtowała się scenicznie śpiewając i tańcząc w zespole „Mała Rewia”, w Toruniu, a także w zespole „Kiepurki” z Sosnowca. Z zespołem nagrała solowy teledysk, a także album z solowymi piosenkami w towarzystwie czołowych amerykańskich muzyków. Jako studentka brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów-pedagogów. Swój dyplom wykonała na deskach Opery Nova w Bydgoszczy w partii Atalanty z opery Xerxes G. F. Haendla. Występuje na koncertach i międzynarodowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej. Jako solistka, współpracuje również z zespołami kameralnymi w repertuarze operowym i operetkowym. Artystka jest stypendystką Prezydenta Miasta Torunia w dziedzinie kultury.
Anna Łęcka
8 września 2019
Jakub Kapała – organy
Wyrzyski Chór Męski
J.S.Bach – Preludium i fuga G-dur BWV 550 (organy)
Dupre – Alma redemptoris (organy),
Wyrzyski Chór Męski – repertuar sakralny,
Mendelssohn – Preludium c-moll,
G.Bunk -Allelujah op.54 nr 8,
Wyrzyski Chór Męski – program współczesny.
Jakub Kapała – organista, student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. dr. hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois. Laureat wielu konkursów organowych. W latach 2007-2017 śpiewał w Chłopięcym Chórze Katedralnym Pueri Cantores Tarnovienses, z którym występował w Polsce i wielu krajach Europy (m. in. Włochy, Szwecja, Macedonia) i współpracował jako akompaniator. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, które prowadzili światowej sławy organiści. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. I.J. Paderewskiego w Tarnowie (klasa organów mgr. Wiesława Kaczora, dyplom z wyróżnieniem) oraz Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Tarnowie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Tarnowa.
Jakub Kapała
Wyrzyski Chór Męski powstał w 1999 roku. Założycielem i dyrygentem zespołu jest dr Piotr Jańczak absolwent i pracownik naukowy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Chór należy do czołowych zespołów amatorskich w Polsce. Podczas swojej intensywnej działalności artystycznej zdobył ponad 70 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach chóralnych. Prowadzi szeroką działalność koncertową w kraju i za granicą. Elastyczność interpretacyjna zespołu pozwala na prezentowanie szerokiego spektrum repertuaru. W programie zespołu znajdują się utwory epoki średniowiecza, renesansu, romantyzmu, utwory kompozytorów współczesnych, formy muzyki ludowej, filmowej oraz rozrywkowej. W dorobku zespołu znajduje się także wiele utworów wokalno-instrumentalnych takich jak Landerkennung Edwarda Griega, Carmina Burana Carla Orffa, czy Msza Koronacyjna Wolfganga Amadeusza Mozarta. W zasobach zespołu odnajdziemy wiele nagrań płytowych oraz telewizyjnych. Prezesem chóru jest Pan Adam Nowak absolwent Instytutu Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Jana Kazimierza w Bydgoszczy.
Do ostatnich osiągnięć zespołu należą: Złote Pasmo podczas VIII Międzynarodowego Szczecińskiego Festiwalu Pieśni Pasyjnej w Szczecinie, Złoty Dyplom I stopnia podczas XXI Międzynarodowego Konkursu Chórów w Sankt Petersburgu (Rosja), I Miejsce podczas VI Ogólnopolskiego Konkursu Chórów im. św. Jana Bosko (Aleksandrów Kujawski), I Miejsce podczas XX Łódzkiego Festiwalu Chóralnego „Cantio lodziensis”, Złoty Medal – podczas XI Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Chórów, orkiestr i zespołów tanecznych – Balkan Folk Fest – Warna (Bułgaria).
Wyrzyski Chór Męski
22 września 2019
Jan Van Mol – organy
Sarah Van Mol – sopran
Jacques-Nicolas LEMMENS (1823 – 1874)
aus “Ecole d’orgue”: Fanfare
François-Auguste GEVAERT (1828-1908)
Salve Regina
Joseph CALLAERTS(1830 – 1901)
“Pièces” op. 20: Pastorale, Toccata
Peter BENOIT (1834-1901): Tota pulchra es, Ave Maria
Alphonse MAILLY (1833 – 1917)
Pâques Fleurie, Toccata
Flor PEETERS (1903 -1986): Speculum Vitae, Nacht, Morgen, Mittag, Abend
Jan Van Mol – organista i klawesynista oraz wirtuoz gry na fisharmonii. Był tytularnym organistą w kościele św.Pawła w Antwerpii i nauczycielem w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii. Jako jeden z pierwszych odkrył autentyczną grę na historycznych fisharmoniach. Grał koncerty w całej Europie i na całym świecie m.in. RPA, Filipiny, Brazylia, Argentyna, Urugwaj, Japonia. W ostatnich latach, np. w katedrze św. Pawła w Londynie, Bazylice św. Klotyldy w Paryżu, Saratov Concert Hall i Selby Abbey w Zagrzebiu. Nagrał około 20 płyt CD, preferując użycie mniej znanych kompozycji organowych. Jest fundatorem i Prezydentem grupy organowej „Calcant”. Jej Celem jest promowanie kultury muzyki organowej i religijnej. Jan Van Mol otrzymał wiele nagród, jest także laureatem międzynarodowego konkursu organowego w Avila (Hiszpania). Odbył wiele podróży studyjnych w kraju i za granicą.
Jan Van Mol (Belgia)
Sarah Van Mol studiowała grę na fortepianie w szkole muzycznej w Schoten (Belgia), a następnie śpiew i grę na organach w artystycznym gimnazjum w Antwerpii. Odbyła profesjonalne szkolenie w Antwerpii w Królewskim Flamandzkim Konserwatorium. Późniejsze kursy mistrzowskie odbyła między innymi u Roberta Alderson, Susan Roper, Guy de Mey i Gidon Saks. Jako solistka występowała nie tylko we własnym kraju, ale także w Niemczech, we Francji, Holandii, Anglii oraz w Polsce. Posiada nagrania CD między innymi „Tota Pulchra Es” (flamandzka muzyka z wokalnym trio Voces Aequales), płyta CD z muzyką Antonio Lotti, a także z Voces Aequales, wersetem w „Miné Orgelmuzik. Ze swoim ojcem Jan Van Mol również zrealizowała solową płytę „Le ciel a visité la terre ”. Jest profesjonalnie związana ze znakomitym Chórem „Vlaams Radio Koor” i śpiewa regularnie z zespołami takimi jak „Currende” , „Euterpe Baroque Consort” , „De Nederlandse Bachvereniging”, „Het Goeyvaerts Consort” , „Anima Eterna”. Obecnie jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Lier.
Sarah Van Mol (Belgia)