Centrum od środka. Zobacz wizualizacje sal wczesnego wspomagania rozwoju
Nie słabnie tempo prac na budowie nowej powiatowej placówki edukacyjno-rewalidacyjnej przy ulicy Iwaszkiewicza w Oławie. Zaawansowanie robót jest na poziomie około 85%. Starostwo Powiatowe przedstawia wizualizacje sal wczesnego wspomagania rozwoju
Wszystkie osoby niepełnosprawne - niezależnie od stopnia niepełnosprawności mają prawo do kształcenia. Aby kompleksowo opracować nowoczesny system edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych należy prześledzić drogę takiej osoby w systemie edukacji, od momentu rozpoznania niepełnosprawności do funkcjonowania w życiu dorosłym. Już wkrótce w Oławie będzie miejsce, w którym osoba niepełnosprawna uzyska kompleksową pomoc - Centrum Edukacyjno-Rewalidacyjnego z Zespołem Szkół Specjalnych w Oławie.
W skład Centrum wchodzić będzie:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- przedszkole specjalne
- zespoły rewalidacyjno-wychowawcze
- szkoła podstawowa, gimnazjum oraz zasadnicza szkoła zawodowa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- zespoły edukacyjno-terapeutyczne na etapie szkoły podstawowej, gimnazjum dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- szkoła przysposabiająca do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Powstająca jednostka organizacyjna powiatu będzie zajmowała się m.in. wczesnym wspomaganiem rozwoju. Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Jest to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działanie, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Jeżeli rodzic jest zaniepokojony rozwojem swego dziecka, obserwuje niepokojące sygnały w zachowaniu malucha, równolegle z wizytą u lekarza pediatry powinien zgłosić się do poradni psychologiczno - pedagogicznej w swoim mieście lub gminie. Zatrudnieni tam specjaliści dokonają obserwacji i zdiagnozują dziecko pod kątem jego rozwoju psychomotorycznego oraz dokonają szczegółowej diagnozy funkcjonalnej. Na podstawie wyników tych badań poradnia wydaje stosowną opinię i kwalifikuje (lub nie, jeżeli dziecko rozwija się prawidłowo) dziecko do zajęć w ramach wczesnego wspomagania. Im szybciej rodzic zauważy coś niepokojącego i zacznie to usprawniać, tym szansa na wyrównanie deficytów rozwojowych jest największa.
Następnie rodzic z pomocą poradni nawiązuje współpracę z podmiotem leczniczym celem zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb - i już wkrótce będzie to miało miejsce w Centrum. Ważne jest, że zakres oddziaływań obejmuje również rodzinę dziecka. Narodziny dziecka z zaburzeniami rozwoju lub upośledzonego są zawsze bardzo trudnym wydarzeniem dla rodziny. Potrzebuje ona wtedy szczególnie wsparcia, pomocy we wzmacnianiu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, psychoedukacji - wyjaśnienia tego co właściwie się stało, informacji i wiedzy o chorobie lub problemach dziecka. Rodzinę wspiera się w rozpoznawaniu zachowań dziecka i utrwalaniu właściwych reakcji na te zachowania. Udziela się instruktażu i porad w zakresie pracy z dzieckiem, a także pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do jego potrzeb oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z nim odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju są bezpłatne, organizuje się je w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Zajęcia są prowadzone indywidualnie. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia zajęcia mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin, natomiast zajęcia z dziećmi przed ukończeniem 3 roku życia mogą być realizowane także w domu rodzinnym.
Reasumując wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na: - wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo, - wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka przy czym zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych, może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd. - systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka - wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych.
A przewidywane efekty dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju to: - wcześniej zdobyta sprawność w okresie samoobsługi, - większa sprawność ruchowa, dojrzałość poznawcza i emocjonalna - gotowość do przebywania w nowym środowisku - łatwość w nawiązaniu kontaktów rówieśniczych - przygotowanie do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej.
W nowym, funkcjonalnym budynku Centrum będzie można skorzystać z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Jego użytkownicy będą mieli do dyspozycji dobrze zorganizowaną i wyposażoną w nowoczesny sprzęt, pomoce i materiały dydaktyczne sale zajęć w asyście wykwalifikowanej kadry. Gabinety do rehabilitacji ruchowej, integracji sensorycznej, do zajęć rewalidacyjnych z logopedą, psychologiem, pedagogiem czekać będą na wszystkie dzieci, którym specjaliści chętnie pomogą.
Ideą powstania Centrum Edukacyjno-Rewalidacyjnego z Zespołem Szkół Specjalnych w Oławie, było stworzenie najlepszego w kraju ośrodka wczesnego wspomagania rozwoju, gdyż jest on podstawą do dalszego, efektywnego wsparcia i edukacji dzieci z rozpoznaną niepełnosprawnością oraz przygotowanie ich rodziców, pod względem psychologicznym, do pełnienia roli rodzica dziecka niepełnosprawnego. Aby sprostać temu wyzwaniu już na etapie projektów budynku zaplanowano specjalistyczne pomieszczenia do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju. Planując wyposażenie oraz funkcjonalność gabinetów, konsultowano się z najlepszymi w kraju specjalistami w tej dziedzinie m.in. z dr Teresą Kaczan, wybitnym specjalistą wczesnego wspomagania rozwoju o międzynarodowym uznaniu.
Gabinet psychologa
Sala wczesnego wspomagania rozwoju
Gabinet logopedy
Poczekalnia z bawialnią
Źródło: Starostwo Powiatowe