Chcą Cię oszukać i wyłudzić pieniądze. Uwaga na oszustów!
Przestępcy nie mają skrupułów, wyłudzając pieniądze, nie zwracają uwagi na to, ile dana osoba włożyła wysiłku w to, by uzbierać daną kwotę. -"Halo, dzień dobry, tu policja, ktoś próbuje właśnie zaciągnąć kredyt na Pani dane. Pani pieniądze są zagrożone, dlatego trzeba przekazać je w bezpieczne miejsce ..." - to tylko jedno z możliwych powitań, jakie mogą usłyszeć w słuchawce telefonu osoby starsze. Od tego, jak daleka będzie ich świadomość na temat niebezpieczeństwa, z jakim wiąże się kontynuacja takiej rozmowy, będzie zależało to, czy stracą oszczędności swojego życia, a niejednokrotnie także to, czy zaciągną na siebie zobowiązania finansowe, z którymi borykać się będą przez następne lata- informuje Zespół Prasowy KWP we Wrocławiu
Seniorzy często rezygnują z własnych przyjemności, chcąc odłożyć większą sumę pieniądze na przyszłość. - W wielu przypadkach o wiele większą radość, niż ciągłe powiększanie stanu konta, sprawia im uszczęśliwienie choćby wnuków, którzy w ich mniemaniu wchodząc w dorosłe życie "mają przecież większe potrzeby niż oni sami". I to właśnie tym wnukom oraz całej najbliższej rodzinie, powinno zależeć na wzmocnieniu świadomości seniorów, żeby była ona na tyle silna, by byli oni w stanie nie dać się technikom psychomanipulacji, jakie stosują bezwzględni przestępcy czyhający na ich oszczędności. Opisywany proceder różni się od pospolitej przestępczości tym, iż sami mamy 100-procentowy wpływ na to, czy staniemy się ofiarą wyłudzenia. Wielokrotnie zdarza się, że przesłuchiwani w charakterze osoby pokrzywdzonej seniorzy zeznają, iż wiedzieli z różnych programów prewencyjnych Policji o przestępczych praktykach oszustów działających metodą na tzw. wnuczka, policjanta, funkcjonariusza CBŚP czy CBA oraz pracownika administracji, ale nie skojarzyli z chwilą odebrania telefonu od przestępcy, że taka sytuacja może dotknąć ich osobiście. Ważnym w tym miejscu wydaje się zwrócenie jeszcze raz uwagi najbliższego otoczenia osób starszych na budowanie i odświeżanie wiedzy seniorów na temat praktyk przestępców. Zwróćmy, jako rodzina, uwagę naszych dziadków i babć na tę najważniejszą kwestię - ilekroć ktoś w słuchawce mówi o tym, że OSZCZĘDNOŚCI TRZEBA PRZEKAZAĆ na bezpieczne konto bądź osobie, która się po nie pojawi, albo pozostawić w wyznaczonym miejscu, to powinna się im zapalić przysłowiowa "czerwona lampka". Policja bowiem ani inne służby, nigdy nie proszą o wykonanie takiej czynności kogokolwiek, w imię jakiejkolwiek akcji.
Uwagę seniorów należy zwrócić również na fakt, że przestępcy, aby wprowadzić w błędne przekonanie o tym, że dzwonią z policji, każą bez rozłączania się, wybrać numer alarmowy 112 LUB 997. -Wtedy słuchawka przekazywana jest innemu przestępcy, który udaje, że jest dyżurnym policji. Senior musi wiedzieć, że nikt nie może nakazać mu działania pod presją, działania pochopnego i bez możliwości skontaktowania się z najbliższymi. W momencie odebrania podejrzanego telefonu powinien zadziałać sprawny mechanizm obronny - o jego kondycję musi natomiast zadbać najbliższa rodzina i otoczenie. Pamiętajmy o tym, że gdy jednak dojdzie do przestępstwa, a sprawcy zostaną zatrzymani, przeżycia seniora związane z przebiegiem całego zdarzenia i świadomością utraty znacznej części majątku, mogą na długo pozostawić w jego wspomnieniach ślad po traumatycznych przeżyciach. Jako jego najbliżsi, zadbajmy w porę o to, ażeby do takiej sytuacji nie doszło
Computer photo created by Racool_studio - www.freepik.com