Kolejna fabryka elektrolitu wycofała się z budowy
Komitet Społeczny STOP Budowie Zakładów Elektrolitu może świętować swój kolejny sukces. - Skutecznie udowodniliśmy, że Raporty Oddziaływania na Środowisko złożone przez inwestorów to stek naciąganych faktów i celowe przekłamania. Ujawniliśmy niekompetencje i brak elementarnej wiedzy zarówno pełniącego obowiązki wójta, jak i inspektora ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej. - pisze komitet.
W uzasadnieniu możemy przeczytać -Pismem z dnia 17.12.2020 r. Capchem Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Śremie, zastępowana przez pełnomocnika – Tomasza Mikielskiego, wystąpiła do Wójta Gminy Oława z wnioskiem o umorzenie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu produkcji elektrolitu”, planowanego na terenie działki nr 472/49 (AM-2, obręb Godzikowice). Pismem z dnia 21 grudnia 2020 r. strona uzupełniła swój wniosek o umorzenie postępowania poprzez złożenie oświadczenia o wycofaniu żądania wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
-Zgodnie z przepisem art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2020 r. poz. 256 t.j. ze zm.), postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia. W myśl art. 105 §1 ustawy z dnia ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części. W przypadku postępowań prowadzonych tylko na wniosek, w sytuacji, gdy wnioskodawca wniosek cofa, organ administracji publicznej traci kompetencję do dalszego prowadzenia postępowania w celu konkretyzacji praw i obowiązków, a postępowanie administracyjne powinno zostać umorzone na podstawie art. 105 §1 k.p.a. (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19.01.2011 r. sygn.. II SA/Po 561/10). Wskutek wycofania wniosku przestaje istnieć element warunkujący nawiązanie stosunku materialnego, a organ STRONA 2 z 2 REFERAT GOSPODARKI KOMUNALNEJ UL. ŚW. ROCHA 3, 55-200OŁAWA prowadzący postępowanie pozbawiony wniosku strony nie może orzekać w sposób merytoryczny o żądaniu nieistniejącym, co skutkuje powstaniem obiektywnej okoliczności bezprzedmiotowości postępowania (por. wyrok NSA z dnia 4.08.2011 sygn. I OSK 1397/10).
-Z chwilą cofnięcia przez Capchem Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Śremie swojego wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przestał istnieć jeden z koniecznych elementów sprawy administracyjnej (przedmiot), co obligowało organ do umorzenia postępowania (tzw. obiektywna konieczność umorzenia postępowania) na podstawie art. 105 §1 k.p.a.