Podszywają się pod przedstawicieli energetyki lub gazowni. Nie daj się oszukać!
Oszuści wysyłają wiadomości o możliwym wyłączeniu mediów, z uwagi na niedopłatę na rachunku. Mieszkanka powiatu oławskiego otrzymała taką wiadomość i dała się oszukać.
20 kwietnia 52-letnia mieszkanka powiatu oławskiego zgłosiła się do policjantów z Komisariatu Policji w Jelczu-Laskowicach, informując, że kilka dni wcześniej, na swój telefon komórkowy otrzymała wiadomość sms dotyczącą zaległości za prąd. - W wiadomości podano link do natychmiastowej zapłaty, który miał uchronić kobietę przed wyłączeniem prądu, w konsekwencji jednak doprowadził do realizacji oszustwa. Kobieta kliknęła we wskazany link, przechodząc na stronę przypominająca stronę swojego banku, gdzie się zalogowała. Po krótkim czasie zauważyła, że na jej koncie bankowym dokonano trzech transakcji za pomocą blik, przez co straciła z konta blisko 3 tys. złotych- informuje Wioletta Polerowicz, rzecznik prasowy oławskiej policji.
Policja informuje jak się chronić i rozsądnie korzystać z Internetu:
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa najlepiej co kilka miesięcy zmieniajmy je,
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania
- nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS-em
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie
- potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze
- pamiętajmy o ostatnio modnej metodzie Spoofingu - to oszustwo, w którym przestępca podszywa się pod jakąś osobę, firmę lub inne zaufane źródło. Celem takiego ataku może być kradzież informacji, przekonanie ofiary do zainstalowania złośliwej aplikacji, albo wprowadzenie zamieszania i destabilizacji. Bardzo często przestępcy chcą uzyskać dostęp do cudzego konta bankowego
Oszuści korzystają z wielu systemów informatycznych. -Można wyróżnić wiele rodzajów spoofingu: telefoniczny, e-maila, IP, URL, danych GPS i inne. Bądźmy ostrożni, nie dajmy się zwodzić na sprawdzone i wyszukane metody. Zachowujmy czujność przy wszystkich transakcjach, z jakimi spotykamy się na co dzień i dbajmy o swoje dane.