Rozmawiali z pracownikami banków na temat oszustw
Podczas spotkań omówiono przestępstwa metodą „na wnuczka” i "policjanta" oraz możliwości pomocy seniorom w takich sytuacjach.
Funkcjonariusze oławskiej Komendy Policji przeprowadzili szkolenia dla pracowników banków, zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo osób starszych. - Apele, porady, programy profilaktyczne i szkolenia to tylko kilka z metod wykorzystywanych w celu uświadomienia mieszkańców na temat zagrożeń dotyczących oszustw pod legendą. Przestępstwa „na wnuka”, „ policjanta”, "prokuratora" czy pracownika banku są wszystkim doskonale znane, jednak oszustom nadal udaje się nakłonić osoby do oddania oszczędności swojego życia lub wzięcia nowego kredytu - informuje Wioletta Polerowicz, rzecznik prasowy oławskiej Komendy. -W takiej sytuacji to właśnie pracownik banku w pierwszej kolejności ma bezpośredni kontakt z klientem, który natychmiast chce wypłacić oszczędności swojego życia, by w tajemnicy przekazać je oszustom, wierząc, że pomaga np. rodzinie lub policji. Jest obserwatorem emocji seniora, może nawiązać z nim rozmowę, ostrzec go lub powiadomić Policję. Podczas spotkań mundurowi przedstawili m.in. mechanizmy działania przestępców działających na szkodę seniorów oraz szczegółową charakterystykę oszustw pod legendą, wspominając o zależności pomiędzy ofiarą a sprawcą, wynikającej z oddziaływania oszustów na sferę emocjonalną i motywacyjną osób starszych.
Funkcjonariusze przypominają: jeśli macie w rodzinie starsze i samotnie mieszkające osoby – rozmawiajcie z nimi na temat bezpieczeństwa w mieszkaniu i poza nim – ostrzegajcie, że nigdy nie powinny wpuszczać obcych osób do domu i nigdy nie powinny przekazywać pieniędzy osobom nieznanym, a każde połączenie telefoniczne dotyczące najbliższych i zagrożeń, jakie ich spotkały, powinni weryfikować wśród rodziny. Policja nigdy nie informuje o swoich „tajnych akcjach” a w szczególności nie bierze do tego Waszych pieniędzy.