Skrócenie czasu zamknięcia przejazdu na Wiejskiej? To możliwe!
Marek Drabiński, Radny Rady Powiatu wystosował pismo donPKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z prośbą o zminimalizowanie czasu zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego na czas przejazdu pociągów. Udało się!
Pismo zostało wysłane 17 czerwca: Czujnik uruchamiający SSP przedmiotowego przejazdu w kierunku nieparzystym, znajduje się w km 154.300 (w peronach stacji Oława). Pociągi w kierunku nieparzystym mające planowy postój handlowy na stacji Oława, wjeżdżając po torze nr 1 w krawędź peronową, uruchamiają SSP na przedmiotowym przejeździe, kiedy sygnalizacja ustawiona jest w tryb automatyczny blokady wieloodstępowej występującej na tym odcinku linii 132, co jest niestety powszechną praktyką. Sytuację mogłoby poprawić ustawienie sygnalizacji w tryb ręczny, tym bardziej, że zgodnie z instrukcją IR 1, podawanie sygnału zezwalającego na wyjazd ze stacji, dla pociągów mających planowy postój handlowy, dozwolone jest dopiero po zatrzymaniu pociągu. Wyjątek to odpowiedni zapis w regulaminie technicznym stacji, jednak takiego nie znalazłem. Zważywszy na ww. stan prawny, zwracam się z prośbą o podjęcie działań mających na celu zminimalizowanie skutków zamykania przejazdu, tj. zobligowanie Dyżurnych Ruchu w LCS Opole Zachodnie, do podawania sygnału zezwalającego na wyjazd ze stacji Oława dla pociągów w kierunku nieparzystym, mających planowy postój handlowy w stacji Oława, dopiero po zatrzymaniu pociągu i w momencie planowego czasu odjazdu. Sprawi to, że czas oczekiwania użytkowników DW 396 na przejeździe skróci się diametralnie. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że ruch pojazdów na DW 396 w tym miejscu, jak i ruch pociągów na linii 132, jest już na tyle duży, że rozwiązanie tego typu jak przejazd kolejowo-drogowy przestaje spełniać swoje funkcje i istnieje uzasadniona potrzeba budowy w tym miejscu skrzyżowania bezkolizyjnego. Jako samorządowcy podejmiemy w najbliższym czasie działania mające na celu, taką inicjatywę. Zdajemy sobie jednak sprawę, że będzie to proces długotrwały. Dlatego też aby poprawić, już teraz choć nieco sytuację, widzimy tylko jedno wyjście poprawiające sytuację. Jeśli istnieją inne doraźne rozwiązanie lub jeśli to proponowane powyżej jest nie zgodne ze stanem prawnym i faktycznym, to proszę o informację.
Radny otrzymał odpowiedź 26 czerwca. -PKP PLK przychyliły się do mojej prośby, wprowadzając ręczne sterowanie zamykaniem przejazdu dla pociągów odjeżdżających z toru nr 1 stacji Oława w kierunku Wrocławia. Biorąc pod uwagę, że jest to dziennie ponad 40 pociągów, może to skrócić dzienny czas zamknięcia przejazdu nawet o 80-100 minut! Oczywiście jest to rozwiązanie doraźne. Docelowo w tym miejscu musi powstać skrzyżowanie wielopoziomowe, wkrótce poinformuję Państwa o kolejnych działaniach i inicjatywach podjętych w tym zakresie - informuje Marek Drabiński.
PKP poinformowało, że zmiany w zamykaniu się przejazdu zostały wprowadzone 20 czerwca.