Tunel czy wiadukt. Burmistrz zabiera głos
Podczas konferencji burmistrz opowiedział o rozwiązaniach, które mogłyby usprawnić układ komunikacyjny w Oławie.
Konferencja odbyła się 26 maja w Sali Rajców oławskiego Ratusza. W przestrzeni publicznej trwa ożywiona dyskusja dotycząca układu komunikacyjnego w Oławie. Burmistrz opowiedział o trasie mostowej oraz poruszył wątek głośnej ostatnio sprawy "wiadukt czy tunel".
Tomasz Frischmann poinformował, że wpłynęły już oferty na wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej "budowy mostu w miejscowości Oława na rzekach Odra i Oława, jako połączenie dróg wojewódzkich nr 396 i 455". Na wykonanie dokumentacji projektowej zostało wydane 4 465 000 zł, wpłynęło 12 ofert, które wahają się w kwotach od 1 830 000 zł do 5 533 000 zł, a ich średnia wartość wynosi około 3 mln. Teraz nastąpi okres ich weryfikacji. - Jest to jasnym sygnałem, że trasa mostowa powstanie. W roku 2019 już o tym mówiliśmy, wydawało się to mrzonką, nierealnym marzeniem, a zaczyna to się ziszczać. Za dwa lata powinniśmy mieć dokumentację projektową, pozwolenie na budowę i będzie można wtedy na tej podstawie przystępować do realizacji tego zadania - mówił burmistrz Oławy.
Kolejną poruszaną kwestią był temat dotyczący budowy wiaduktu bądź tunelu, by usprawnić komunikację w mieście. Burmistrz prezentował, jakie działania zostały dotychczas wykonane w zakresie przejazdu kolejowego na ulicy Wiejskiej i trasy średnicowej. - Zwracam się tutaj do radnych, którzy nie wiem dlaczego nie widzą, co się w mieście dzieje, nie wiem dlaczego nie mają informacji, które łatwo można pozyskać bezpośrednio u nas, dowiadując się, rozmawiając. Wspierając nas, abyśmy pewne sprawy związane z rozwiązywaniem problemów, wspólnie mogli rozwiązać, dziwię się temu. Po raz pierwszy o możliwości budowy tunelu lub wiaduktu rozmawialiśmy już w 2018 roku w Sali Rajców Urzędu Miejskiego. W tamtym okresie była wykonywana analiza dotycząca możliwości realizacyjnej tego przedsięwzięcia. Kolejnym krokiem było skorzystanie z możliwości, jakie daje program "poprawy bezpieczeństwa i infrastruktury kolejowej". Na podstawie wcześniejszej edycji tego programu 2 sierpnia 2018 roku wystąpiliśmy do PKP PLK z zapytaniem o najkorzystniejsze rozwiązanie na tym elemencie drogi, takie samo pytanie zostało wysłane do Zarządcy Drogi: Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. W 2019 roku pytanie do PLK zostało powtórzone. Dwa lata później odbyły się generalne pomiary ruchu, które mają na celu przedstawienie intensywności poruszania się na poszczególnych szlakach komunikacyjnych. Ten pomiar wyszedł dla nas korzystanie. Już w styczniu tego roku rozpoczęliśmy korespondencję z DSDiK o możliwości budowy bezkolizyjnego skrzyżowania. W lutym otrzymaliśmy informację, że DSDiK widzi możliwość przebudowy tego skrzyżowania na bezkolizyjne. Pozostaje uruchomienie programu i złożenia odpowiednich wniosków. Nie chciałbym, aby w przestrzeń publiczną szła fałszywa, błędna informacja dotycząca, że nic w tej sprawie nie zrobiliśmy. I wystosowywane są do mnie apele o składanie wniosków, które już dawno zostały złożone. Te informacje są dostępne dla radnych, dziwię się, że nie sięgają do źródła, nie rozmawiają, nie interesują się tym, co w mieście jest najistotniejsze i tak naprawdę w mojej ocenie dochodzi do pewnego rodzaju kompromitacji.
Tomasz Frischmann podkreślał, że uważa, iż to zadanie jest trudne, kosztochłonne, wchodzące bardzo głęboko w różnego rodzaju "tkanki" komunikacyjne. Jednak jest zadaniem, które może być realizowalne, ale na to potrzeba czasu i bardzo dużo środków finansowych, a także poinformowania społeczeństwa lokalnego, zwłaszcza mieszkańców najbliżej sąsiadujących z tym terenem, jakie to niesie za sobą konsekwencje. -Uważam, że patrząc na stopień skomplikowania realizacji tego zadania, wiązałoby się to z bardzo wieloma sprawami związanymi z przebudową istniejącego układu komunikacyjnego, z wywłaszczeniami, poszerzeniem pasów ruchów. Wstępne koncepcje wskazują, że najazdy na wiadukcie miałyby po około 170 m długości.
Drugim rozwiązaniem, nad którym miasto również pracuje od 2018 roku, są tzw. drogi ulgi i trasa średnicowa. -Tutaj proponujemy w okolicach planowanego przystanku Oława Zachodnia lepsze skomunikowanie tej części miasta. Wybudujemy nowy, dodatkowy szlak komunikacyjny, dzięki czemu będziemy mogli odciążyć centrum. W tamtym miejscu jest teren niezurbanizowany, gdzie można budować ten wiadukt, nie wyrządzając szkód społecznych.
Na koniec burmistrz dodał, że nie wyklucza budowy bezkolizyjnego przejścia, czyli wiaduktu i tunelu przy ul. Wiejskiej, jednak ma świadomość, że w zakresie realności wykonania tego zadania wydaje się, że powyższe rozwiązanie ma pierwszeństwo ze względu na koszty, sprawy organizacyjne i decyzyjność oraz czas realizacji.
Pełną relację z tego wydarzenia można zobaczyć poniżej.