Zagłosuj na projekty w Budżecie Obywatelskim!
Miasto Oława opublikowało ostateczną listę projektów spełniających kryteria, na które mogą głosować mieszkańcy Oławy w myśl zasady: jeden głos na jeden projekt. Z ośmiu projektów wymogi spełniły tylko trzy.
Zakończył się etap wyboru projektów w oławskim budżecie obywatelskim. Głosowanie potrwa od 12 do 25 sierpnia. Głosowanie trwa TUTAJ, a w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Oławie (Pl. Zamkowy 15), w dni robocze przez dwa tygodnie będzie czynny punkt, gdzie mieszkańcy, mający problem z dostępem do internetu mogą oddać głos. Które projekty zostały zakwalifikowane, a które odrzucono?
Zadania zaopiniowane pozytywnie i skierowane do etapu głosowania:
Urządzenie siłowni plenerowej dla seniorów "Aktywny Senior". Koszt: 152 536,54 zł. Miejsce do ćwiczeń i integracji społecznej. Ustawienie urządzeń w celu poprawy sprawności ruchowej seniorów.
Rewitalizacja PLACU ZABAW ul. Bursztynowa - Nowy Otok - Etap 1 - ogrodzenie terenu placu Nivea. Koszt: 11 220 zł. Celem projektu "Rewitalizacja PLACU ZABAW przy ul. Bursztynowej w dzielnicy Nowy Otok - ETAP 1 - ogrodzenie" - jest wykonanie panelowego ogrodzenia terenu Placu Zabaw Nivea wraz z przyległym terenem zielonym. Obecna lokalizacja placu zabaw w bezpośrednim styku z ulicą Bursztynową, bez dodatkowego ogrodzenia zabezpieczającego nie pozwala na optymalne zagospodarowanie terenu rekreacyjnego (zielonego) w dodatkowe obiekty rekreacyjno sportowe (jak dodatkowe elementy placu zabaw czy elementy siłowni plenerowej). Dzięki zaproponowanemu w projekcie ogrodzeniu znacząco poprawi się bezpieczeństwo użytkowników placu zabaw - a w szczegółach, zostanie wyeliminowane prawdopodobieństwo nagłego wtargnięcia na drogę np. małoletnich użytkowników tego terenu. Proponowane jest: ogrodzenie panelowe o wymiarach paneli 1230 x 2500 mm nawiązujące kolorystycznie istniejącego w sąsiedztwie ogrodzenia trybun, słupki ogrodzeniowe oraz podmurówka betonowa (jako element ogrodzeń systemowych); Od strony ul. Turkusowej zaproponowana jest duża furtka / brama wjazdowa - tak aby użytkownicy jak również samochody techniczne mogły w nieuciążliwy sposób dostać się na teren placu zabaw. Cena 1 metra bieżącego została estymowana na podstawie ofert słownych, ale ostateczna cena może się wahać w zależności od ustaleń zakresu prac z ZDMiZ (cena wykonania wraz z materiałami firmy wyłonionej do realizacji); Dzięki tej inwestycji zwiększy się bezpieczeństwo użytkowników, a dodatkowo będzie możliwa dalsza rewitalizacja placu zabaw w kolejnych latach. Wsłuchując się w głos mieszkańców tego rejonu, interesujące byłoby usytuowanie w kolejnych latach kilku dodatkowych elementów placu zabaw dla dzieci jak również elementy siłowni plenerowej dla wszystkich;
Oświetlenie uliczne - Nowy Otok - Południe - ETAP 1 (tradycyjna linia zasilająca). Koszt: 285 000 zł. Projekt zakłada realizację oświetlenia w technologii tradycyjnej - (ziemna linia kablowa oraz latarnie tradycyjne w technologii LED) - Realizacja w tzw. ETAPIE 1 dla Osiedla NOWY OTOK POŁUDNIE (osiedle za Galerią Handlową QuickPark) zakłada oświetlenie ulic stanowiących centralną oś osiedla.
Zadanie zaopiniowane negatywnie wraz z uzasadnieniem:
Życie +. Koszt 296 000 zł. W ramach założeń projektowych Budżetu Obywatelskiego na rok 2025 chciałbym wzbogacić Oławę o 16 nowoczesnych defibrylatorów AED - urządzenia do ratowania zdrowia i życia. Dane statystyczne wskazują, że choroby układu krążenia stanowią aż 46% zgonów. Gdy ktoś nagle doznaje zatrzymania krążenia, tylko szybka pomoc może przywrócić serce do właściwej pracy. Czasem nie wymaga to żadnych specjalistycznych zabiegów – wystarczy szybkie dostarczenie impulsu defibrylacyjnego. Aby to było możliwe, w okolicy musi znajdować się ogólnodostępny defibrylator AED. Od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego średni czas dotarcia do pacjenta nie powinien być większy niż 8 minut w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców. 4 minuty bez pomocy osobie nieprzytomnej z zatrzymanym krążeniem to początek nieodwracalnych zmian. Każda minuta opóźnienia w wykonaniu defibrylacji zmniejsza prawdopodobieństwo przeżycia o 10 – 12%. Według Europejskiej Rady Resuscytacji użycie AED i szybkie wykonanie defibrylacji przez świadków nagłego zatrzymania krążenia zwiększa szansę na przeżycie osoby poszkodowanej nawet o 75%. Użycie AED nigdy nie zaszkodzi poszkodowanemu! Urządzenie nie dostarczy impulsu elektrycznego, jeśli rytm serca nie będzie tego wymagał – jest całkowicie bezpieczne. Celem jest przekazanie do publicznego użytku defibrylatorów AED wraz z niezbędnym wyposażeniem, jak kapsuła zabezpieczająca oraz podstawowe przybory ratownicze. Według założeń defibrylator AED powinien być zamontowany na zewnętrz budynku, aby był łatwy dostęp dla każdego. Szybki dostęp do urządzeń zwiększa bezpieczeństwo.
Murale: "Żywa" lekcja Oławskiej historii. Koszt: 85 500 zł. Pomysłem na projekt jest realizacji dwóch murali w ścisłym centrum Oławy w pobliżu oławskiego Rynku. Obie elewacje znajdujące się w kierunku północnym, podniszczone przez warunki atmosferyczne obecnie raczej straszą, niż zapraszają. Wymagają odświeżenia i zmiany funkcji. Murale bazowałyby na materiałach historycznych, głównie fotografiach z archiwów miejskich. Malarstwo ścienne o tematyce starej Oławy XIX-XX w. Połączenie starych fotografii w zestawieniu z kultowymi już nieistniejącymi neonami i szyldami. Bogata historia oławskiego rynku i pobliskiej ulicy brzeskiej, wiele zmian w funkcjonalności poszczególnych budynków i najemców lokali usługowych, w połączeniu z solidnie zaprojektowanymi szyldami dla istotnych usług, łączy się w ciekawe i unikatowe możliwości ukazania historii miasta w formie murali. Malarstwa ścienne z pewnością zostaną niezapomnianą "żywą" lekcją historii, dla każdego niezależnie od wieku. Skłaniać będą nas do pogłębienia wiedzy historycznej oraz budowania świadomości lokalnej. Pierwszy z murali przy ul. Wrocławskie 14 będzie się opierać na zdjęciach z rynku, szyldy, neony, zmiany architektoniczne. Drugi na zdjęciach historycznych ulicy brzeskiej i jest unikatowego wyglądu. Moje dotychczasowe realizacje dla miasta na ul. Wałowej, dla centrum sztuki, a także mural z Adamem Wójcikiem upiększają miasto i stają się "żywą" lekcją historii nadając jednocześnie ciekawego i unikatowego charakteru naszemu nietuzinkowemu miastu. Wybór fotografii i najważniejszych materiałów graficznych byłby skonsultowany z grupą osób mających obszerną wiedzę i świadomość historii miasta: Janin Kordys, Marta Możejko, Grzegorz Seredyniecki, Lesław Mazur, Miachał Zwierzański, Wojtek Tetlak, Piotr Turek.
Przywrócenie kultowych Oławskich neonów. Koszt: 99 000 zł. Oława niegdyś mogła pochwalić się niebywałymi dukatami świetlistych elewacji, dzięki dobrze zaprojektowany neonom i szyldom sklepowym. Takie małe „Las Vegas” można było oglądać na Oławskim Rynku, przy ul. Brzeskiej, a także wzdłuż ul. 1-go Maja na tzw. „Schodkach”. Były one nieodrębną częścią miasta i jego zurbanizowanej przestrzeni. Tworzyły miejsca estetycznie piękne i jedyne w swoim rodzaju, nie zapominając jednocześnie o swojej funkcji reklamowo-sprzedażowej. Niestety praktycznie nic z tamtych czasów poza spora ilością zdjęć nam nie pozostało. Obecnie w naszym mieście można zobaczyć tylko napis „SPORT” w rynku, który został uwzględniony i zrekonstruowany przy remoncie elewacji. Drugi to neon „kino odra”, który udało się przywrócić w Centrum Sztuki Oława, Fili nr. 1 OWE, przy którym miałem szczęście pracować. Ten projekt pochyla się nad dwoma z nich: rynek i kultowy neon z dziewczynką „Agatką”. A także napisie „słodycze”, które znajdował się u zbiegu ul. Brzeskiej i ul. 1-go Maja. Chciałbym dzięki swej wrażliwości estetycznej, świadomości projektowej, doświadczeniu i sentymentów do „tamtych” czasów przywrócić blask i pamięć tych przepięknych neonów, poprzez zaprojektowanie na nowo ze starych zdjęć tych neonów, tak by mógłby cieszyć Oławskie pokolenia kolejne lata.
Integracyjny plac zabaw „Stacja integracja”. Koszt: 299 000 zł. Projekt zakłada utworzenie nowoczesnego i integracyjnego placu zabaw w Oławie, który będzie dostępny dla dzieci o różnym stopniu sprawności. Plac zabaw zostanie ulokowany w miejscu, gdzie obecnie brakuje takich przestrzeni do zabawy i rekreacji, co pozwoli zaspokoić potrzeby lokalnej społeczności. Obecnie w Oławie nie ma przestrzeni do zabaw dla dzieci z dysfunkcjami ruchowymi. Dzieci z niepełnosprawnościami pozbawione są możliwości rozwojowych, jakie daje im plac zabaw.
Cele projektu: Integracja i równość - Stworzenie przestrzeni, w której wszystkie dzieci, niezależnie od ich sprawności, będą mogły wspólnie się bawić i rozwijać. Rekreacja i zdrowie - Zapewnienie dzieciom miejsca do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu, co przyczyni się do poprawy ich kondycji fizycznej i zdrowia. Społeczność i wspólnota - Wzmacnianie więzi społecznych w lokalnej społeczności poprzez wspólne korzystanie z przestrzeni publicznej. Plac zabaw ma nawiązywać do historii kolei, szczególnie pierwszej trasy kolejowej w Polsce, biegnącej z Oławy do Wrocławia.
Oławskie edukacyjne miasteczko rowerowe. Koszt: 88 000 zł. "Miasteczko Ruchu Drogowego" to plac manewrowy do nauki wychowania komunikacyjnego, który stworzy dzieciom i młodzieży możliwość bezpiecznej nauki poruszania się po drogach, a w szczególności przygotowuje uczniów do uzyskania karty rowerowej, nauczy przepisów ruchu drogowego, pobudzi motywację do ich stosowania oraz pełnić będzie funkcję relaksacyjną, integracyjną oraz sportową. Program szkół podstawowych przewiduje naukę znajomości przepisów ruchu drogowego i wychowania komunikacyjnego jazdy w klasie 4. Z powodu braku całorocznego miasteczka obecnie jest to nauka teoretyczna. Większość dzieci nie podejmuje próby zdania egzaminu, a to przekłada się na liczbę ryzykownych zachowań podczas dojazdu/powrotu do/ze szkoły. Praktyczna nauka wychowania komunikacyjnego - nie tylko dla uczniów szkół podstawowych, ale również dla pozostałych mieszkańców, w tym seniorów, w znaczący sposób podniesie skuteczność i atrakcyjność nauczania zasad ruchu drogowego, co przekładać się będzie na bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców powiatu oławskiego. Budowa miasteczka ruchu drogowego przewiduje budowę asfaltowych alejek/dróg stanowiących miniaturę dróg, skrzyżowań/rondo. Organizacja ruchu będzie wyznaczona za pomocą oznakowania poziomego i pionowego.