Samochodowe świece żarowe
Zapłon w samochodzie wyposażonym w silnik wysokoprężny następuje samoczynnie, w związku z czym nie potrzebne są świece zapłonowe. Występują jednak świece żarowe, które podgrzewają powietrze w cylindrze. Na jakiej zasadzie działają? Czy można je samodzielnie wymienić? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Co to jest świeca zapłonowa?
Świeca zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym (benzynowego). Świeca zapłonowa wytwarza iskrę, która doprowadza do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze.
Jak działa świeca żarowa?
Jak wspomniano we wstępie w silnikach wysokoprężnych zapłon następuje samoczynnie, w związku z czym świece zapłonowe są zbędne. Występują za to świece żarowe, które działają jako grzałka podgrzewająca powietrze w cylindrze do temperatury umożliwiającej samoczynny zapłon.
Podstawowe cechy.
Co warto wiedzieć na temat świec żarowych? Istotny jest przede wszystkim fakt, że pracują wyłącznie wtedy, gdy temperatura w komorze jest zbyt niska, by nastąpił zapłon samoczynny. W związku z tym uszkodzona świeca żarowa w czasie lata może nie być większym problemem, ale zimą najprawdopodobniej uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Poza tym warto wiedzieć, że świeca żarowa ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach oraz stabilizuje jego pracę na wolnych obrotach. Zastosowanie świec żarowych ogranicza również emisję szkodliwych składników spalin w czasie rozruchu zimnego silnika.
Zdjęcie zaczerpnięte z AUTODOC.PL
Żywotność świec żarowych i przyczyny awarii.
Według producentów żywotność świec żarowych to około 100 tys. kilometrów. Do najczęstszych przyczyn awarii zalicza się natomiast:
- naruszenie podawania i wtrysku paliwa;
- uszkodzony system sterowania;
- zepsucie pompy paliwa wysokiego ciśnienia;
- uszkodzenie gwintu świecy;
- wysoki wskaźnik prądu działającego;
- niepoprawną praca dyszy;
- defekt części;
- nieprawidłowy montaż.
Jak sprawdzić produkt
Sprawdzenie sprawności świecy żarowej jest bardzo proste, ponieważ wystarczy zmierzyć pobierany przez nie prąd lub dokonać pomiaru ich oporności. W domowych warunkach można natomiast użyć kontrolki z żarówką. Jeden przewód należy podłączyć wtedy do plusowego bieguna akumulatora, a drugi do końcówki wkręconej w głowicę świecy. Świecąca żarówka mówi, że świeca działa prawidłowo.
Jak wymienić świecę żarową?
Wymiana świec żarowych nie jest trudna, jednak należy pamiętać, żeby czynność tę wykonywać bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje duże ryzyko urwania, co prowadzi do poważnych kłopotów. Odkręcenia dokonuje się przy użyciu klucza dynamometrycznego ustalając odpowiedni moment odkręcania. W przypadku, gdy świeca żarowa nie chce się odkręcić eksperci zalecają rozgrzanie silnika, ponieważ aluminium, z którego wykonana jest głowica rozszerza się, a zacisk na gwincie staje się mniejszy.
Czy mogę je zmienić samodzielnie, czy powinienem je zmienić w warsztacie?
Jak pokazuje poprzedni akapit świece żarowe można wymienić samodzielnie, jednak należy w tym celu dysponować kluczem dynamometrycznym oraz odpowiednimi umiejętnościami manualnymi. Jeżeli jednak obawiamy się uszkodzenia lepszy rozwiązaniem jest zlecenie tej czynności warsztatowi.